Anlægsarbejde udsættes i tre år - pengene til inno
Drømmer jeg eller er jeg vågen. Det kunne være en komedie - men er nærmere et mareridt. Desværre er det sandheden, at Ringkøbing-Skjern Forsyning har besluttet at udskyde vigtige anlægsarbejder for 50 mio.kr i 3 år, for at kunne bygge det omstridte innovationscenter.
Jeg vil, i 5 læserbreve over de kommende dage prøve at forklare, hvad dette handler om!
DEL 1. Hvorfor skal Forsyningen investere 120 mio. kr. i Innovationscenter?
Spørgsmål er der nok af:
- 1. Hvorfor skal Ringkøbing-Skjern Forsyning bruge 120 mio.kr på domicilbyggeri, når andre forsyninger bruger mellem 6 og 30 mio. kr.
- 2. Er forbrugerne villige til hver at indskyde 6000 kr. i byggeriet af Innovationscentret. Så mange penge koster det faktisk pr. forbruger.
- 3. Imens udskydes meget vigtige anlægsarbejder for 50 mio. kr. Er forbrugerne enige i, at det er vigtigere at bygge Domicil end at udføre helt nødvendige anlægsarbejder?
- 4. Er de udsatte anlægsarbejder i virkeligheden så vigtige, at de trænger til at blive sat i gang? Ja, ellers var de vel ikke sat på budgettet, - indtil det endnu vigtigere byggeri har udskudt dem..
- 5. Bliver vandet renset bedre af, at man bygger Danmarks absolut mest ambitiøse Domicil til sine medarbejdere?
- 6. Kunne man forestille sig, at byggeriet ville være helt overflødigt for Ringkøbing-Skjern Forsyning, hvis man blot valgte at decentralisere driften igen, som man også gør andre steder?
- 7. Hvorfor kan man ikke nøjes med at anvende de bygninger man har i forvejen. Der er helt moderne værksteder, omklædning, bad og kantine i både Hvide Sande, Ringkøbing, Videbæk og Tarm. Hvorfor må de ikke anvendes længere? Baderum, omklædning og værksteder står tomme, lagre af vigtige reservedele er flyttet til Skjern, så man skal køre mange unødige kilometre. Desuden bruges rigtig mange arbejdstimer på landevejene
- 8. Er centraliseringen af driften i virkeligheden en fordyrelse i stedet for en besparelse?
Der er lavet store besparelser på antallet af driftsmedarbejdere, og de skal samtidig tilbringe 20 % mere tid på landevejen end før. Antallet af administrative medarbejdere er til gengæld steget meget. Prisen pr. m3 spildevand er steget 80 % fra 2007 til 2013. Var målet med den nye Forsyning ikke at opnå effektivitet?
Man kan også anlægge andre vinkler, for at forstå denne enorme lyst til at bygge Innovationscenter. Det vil jeg belyse i de kommende 4 dele af dette læserbrev.
Jeg synes, at borgerne i Ringkøbing-Skjern fortjener at forstå, hvad der sker. Det er 120 millioner af borgernes penge, der i spil. Det kræver ordentlighed, at forvalte disse mange millioner.
Gå tilbage til oversigten