- Tæppet rives væk under de svage borgere
Voldsom byrådsdebat om beskæring af Borgerservice med 80 procent
Af Hanne Øxenholt hox@herningfolkeblad.dk
videbæk - Vi river noget af tæppet væk under borgerne. Især mange ældre har brug for en dialog og for faktisk at møde en person. Og det er os, der skal være så ordentlige, sydede Socialdemokraten Linda Nielsen på byrådsmødet i aftes.
»Ordentlige« er et af målene i storkommunens vision, og det synes Linda Nielsen ikke, at byrådet er, når de vil skære Borgerservice i Videbæk ned til en enkelt åbningsdag om ugen - hvor der nu er fem åbningsdage.
Alt sammen for at spare penge.
- Det er alt for dyrt at have åbent fem dage fem steder, lød den modsatte holdning fra Karsten Sørensen (S), der kaldte Borgerservice på rådhuset »en unødvendig service«.
Med den udtalelse blev det en historisk dag i byrådet, for det er første gang, Socialdemokraterne stod splittet i en sag.
Fra fem til to
Byrådet har arbejdet med to planer, hvor man skulle ned på enten tre eller to rådhuse med fuld åbningstid i Borgerservice.
Man endte med kun at holde åbent alle fem dage i Skjern og Ringkøbing. Det kan man spare 3,1 millioner kroner om året på, men det går så ud over Videbæk og Hvide Sande - kommunens yderområder. Det betyder, at borgerne fra Hvide Sande enten skal kunne komme på en bestemt dag eller køre 50 km tur-retur.
Nogle politikere gik ind for mellemløsningen og plæderede for at holde fuldt åbent i Videbæk og skære ned i Hvide Sande. Det gjaldt Peder Sørensen fra SF:
- Borgerservice gør et fantastisk stykke arbejde. Det er her, kommunen møder borgerne. Her vi har nærheden til borgerne. Om 10-20 år har vi måske slet ikke brug for Borgerservice, men i dag har mange brug for hjælp.
Serviceforringelse
Borgmester Iver Enevoldsen (V) erkendte blankt, at der er tale om en serviceforringelse.
- Ingen tvivl om det. Men i dag kan mange ting altså klares digitalt.
Linda Nielsen har set på brugen af Borgerservice de seneste fire måneder, og her er lukningstiden i julen med.
- Alligevel var der i Hvide Sande gennemsnitligt 33 henvendelser pr. dag. I en kommune med så store geografiske afstande, kan man ikke afskære borgerne for den kontakt. Mange borgere er slet ikke så digitale, og det er en voldsom beslutning at skære ned til en enkelt dag, slog hun fast.
- Det er de lærepenge, vi høster, kommenterede borgmesteren.
Flere imod
Niels Rasmussen (S) stemte også imod den voldsomme nedskæring, selv om fortalerne gang på gang gjorde opmærksom på, at der ikke er tale om en lukning, men en nedskæring.
- Vi er på vej til at fjerne en ganske betragtelig del af den kommunale service med ét hug. Jeg vil langt hellere spare centralt, hvor borgerne ikke mærker det så meget, sagde han.
Kristendemokraternes Jens Erik Damgaard stemte også imod.
- Kontakten til borgerne er vores kerneområde. Så: Nej.
Før og efter valget
Modstanderne fik at vide, at man havde drøftet sagen i december, så det ikke var ganske nyt.
- Ja, i december. Efter valget! Der var da vist ikke nogen her, der gik til valg på at nedlægge Borgerservice, slog den konservative Claus Meiner fast og stemte også imod.
Imod forslaget stemte så de tre SF?ere, Linda Nielsen og Nils Rasmussen fra Socialdemokraterne, Damgaard og Meiner. Det betød, at de øvrige valgte i den gamle Videbæk Kommune - Bertel Jensen (V), Peder Christensen (V), Erling Gaasdal (V), Karsten Sørensen (S), Knud Christensen (V) - stemte for at skære Borgerservice i Videbæk ned fra fem dage til en enkelt åbningsdag.
Gå tilbage til oversigten